Ting tager tid – så vær tålmodig

Du kommer ikke til at ændre på den unges brug af lattergas eller andre stoffer med en enkelt samtale. Det kræver tid og rum, og derfor er det vigtigt at du giver plads og følger op. Og at du sender den unge videre, hvis det er nødvendigt.

Når du har åbnet op for snakken om trivsel og eventuelt brug lattergas eller et andet stof med den unge, er det vigtigt, at du ikke giver slip igen. Som en lærer, pædagog, socialrådgiver eller SSP’er har du et unikt, konstant blik på den unge, og derfor kan du vende tilbage og følge op på den unges trivsel i hverdagen.

Lyt efter i stedet for at diskutere

“Det er vigtigt at give sig god tid og lave noget opfølgning. Man skal give den unge tid til at tænke sig om. Det handler ikke om, at man skal nå det hele på en halv time. Men man skal starte samtalen, og sige til vedkommende, at I følger op i morgen, i overmorgen eller i næste uge,” siger Morten Lykke Hørup, der er rusmiddelbehandler i Silkeborg Kommune.

Send den unge videre

Når du føler, at du har udtømt dine muligheder for at præge den unge i en positiv retning, eller hvis snakken er gået i hårdknude, kan du trække på andre fagpersoner. De kan også være relevante at spørge om gode råd op til eller undervejs i en samtalerække med den unge.

Alle kommuner har et tilbud om rusmiddelrådgivning, hvor professionelle behandlere og vejledere kan tilbyde rådgivning og specifik hjælp til unge, der har et stofmisbrug, eller som måske er på vej ind i et misbrug.

“Det er vigtigt, at man som fagperson får hjælp både før og efter en samtale. Det vil sige, at man skal kontakte nogen, som kan det her med samtale med unge om stoffer. Alle kommuner har folk som os, der kan stilles til rådighed, både når det gælder unge under og over 18 år,” siger Morten Løkke Hørup.

Du kan finde en liste over samtlige rusmiddelcentre i landet på netstof.dk (åbner i ny fane)

Lattergasbrug handler ofte om risikovillighed